16 Aplikasi Interaktif Dalam PAK21


Pada masa kini pelbagai website dan aplikasi (apps) telah menyediakan kemudahan aplikasi interaktif yang boleh digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (pdp). Aplikasi interaktif yang boleh digunakan dalam pdp PAK21 boleh dimuat turun di Apple Store dan Google Store secara percuma dan berbayar. Aplikasi ini sangat berguna kepada guru-guru dalam menarik minat pelajar untuk belajar.

Pada masa ini, penggunaan smartphone dalam kelas tidak akan dianggap sebagai kesalahan yang boleh dihukum. Penggunaan smartphone dalam kelas di Malaysia masih tidak meluas terutamanya di sekolah rendah. Walaupun penggunaan telefon tidak meluas, guru-guru masih boleh menggunakan aplikasi interaktif ini tanpa murid menggunakan telefon.

Baca 5 Contoh Aktiviti PAK21

Di samping itu juga, penggunaan telefon dan tablet di dalam bilik darjah  menjadikan proses pembelajaran yang membosankan  bertukar menjadi lebih menarik melalui aplikasi interaktif mudah alih pendidikan.

Banyak aplikasi interaktif yang boleh digunakan untuk proses pembelajaran abad ke-21 (PAK21) yang menjadi pilihan guru-guru dalam menarik minat pelajar mereka untuk mengaktifkan diri dan melibatkan diri dalam sesi pembelajaran.

Pada hari ini, Cikgu Press ingin berkongsi senarai aplikasi interaktif yang boleh digunakan dalam pdp PAK21 di dalam kelas. Aplikasi yang telah di senaraikan ini adalah sebahagian daripada aplikasi pendidikan di luar sana.

Aplikasi interaktif dalam pdp PAK21


#1 Kahoot : Kahoot! adalah platform pembelajaran berasaskan permainan, digunakan sebagai teknologi pendidikan di sekolah-sekolah dan institusi pendidikan lain. Permainan pembelajaran yang mempunyai pelbagai pilihan kuiz yang menggunakan cue warna sebagai jawapan.


#2 Quizizz: Quizizz membolehkan kita menjalankan penilaian formatif pelajar dalam cara yang menyeronokkan dan menarik untuk pelajar di semua peringkat umur. Boleh dimainkan oleh pelajar menggunakan mana-mana jenis peranti dengan pelayar, termasuk PC, komputer riba, tablet, dan telefon pintar



#3 Padlet:  Padlet adalah aplikasi untuk membuat papan buletin dalam talian yang boleh anda gunakan untuk memaparkan maklumat untuk setiap topik. Ia berfungsi seperti sekeping kertas. Anda boleh menambah imej, pautan, video, dan banyak lagi atau muat naik beberapa dokumen, dan hantar!


#4 Plickers: Plickers adalah alat penilaian yang dibuat oleh guru yang sedang mencari cara yang cepat dan mudah untuk memeriksa pemahaman pelajar. Alat penilaian ini membolehkan guru mengumpul data penilaian formatif tanpa perlu pelajar menggunakan peranti atau kertas dan pensel. Hanya mengimbas kad menggunakan smartphone.



#5 Zappar: Zappar menghubungkan dunia digital dengan perkara-perkara di sekeliling kita. 
Ia seperti membuka ruang ke dimensi lain.


#6 Tarsia : Tarsia adalah alat untuk membuat aktiviti dalam bentuk jigsaws atau dominos dan sebagainya untuk kegunaan kemudian dalam kelas


#7 Quizlet: Quizlet adalah aplikasi pembelajaran mudah alih dan berasaskan web yang membolehkan pelajar mempelajari maklumat melalui alat pembelajaran dan permainan


#8 Doceri: Aplikasi Doceri ini mempunyai keupayaan untuk menjadikan tablet dan telefon pintar ke dalam papan putih mudah alih dengan mengambil kesempatan daripada kecerahan dan skrin sentuh iPad. Aplikasi ini membantu dengan proses penjelasan bahan-bahan yang ada di skrin dan ini menjadikan pengajaran mengajar lebih interaktif


#9 Google Classroom:  Aplikasi Google Classroom biasanya digunakan oleh sekolah untuk tujuan pengedaran dan penggredan tugasan pelajar. Aplikasi kelas ini digunakan oleh guru untuk menyimpan bahan kelas dalam pemacu G, memberi tugasan, perbincangan dan sebagainya.


#10 Class Dojo: Aplikasi ini membolehkan guru memberikan maklum balas positif mengenai pelajar mereka dengan memberikan komen. Ia juga membantu menghantar mesej peribadi dan umum kepada ibu bapa mengenai kemajuan anak-anak dan ibu bapa dapat melihat maklum balas anak-anak mereka.


#11 Dropbox: Aplikasi ini membolehkan guru memuat naik gambar persembahan, video dan tugasan. Pelajar mempunyai akses kepada bahan-bahan semasa berada di dalam bilik darjah atau di rumah mereka.


#12 Educreations: Ini adalah aplikasi papan putih yang bersifat interaktif dan digunakan oleh guru. Guru-guru boleh merakam audio menggunakan aplikasi ini serta membuat animasi, ulasan, gambar rajah dan arahan dengan audio sokongan untuk membantu pelajar dengan tugasan mereka


#13 Pocket: Aplikasi ini membolehkan guru memberi pengajaran atau ceramah mereka di luar bilik darjah dengan menyimpan kandungan web, video dan artikel yang berkaitan dengan subjek kelas mereka.


#14 Edmodo: Melalui aplikasi ini pelajar dan guru dapat berkongsi maklumat berharga mengenai kandungan pelajaran selepas waktu sekolah. Aplikasi ini juga membantu dengan perkongsian maklumat. Guru boleh berkongsi maklumat dengan aplikasi ini  dalam bentuk mesej, kuiz, pemilihan, tugasan, kalendar dan sumber


#15 ZipGrade: Aplikasi peranti mudah alih yang menjadikan iPhone, iPad, atau peranti Android menjadi pengimbas optik untuk membuat penilaian pelbagai pilihan kertas. Gred pelbagai pilihan ujian, kuiz, dan penilaian serta-merta di dalam bilik darjah dengan menggunakan kamera peranti Android anda sebagai pengimbas gred


#16 Seesaw: Seesaw ialah aplikasi portfolio pelajar di mana ibu bapa dapat melihat kemajuan dan pencapaian pelajar. Para pelajar boleh menyimpan hasil kerja terbaik mereka dalam aplikasinya supaya ibu bapa dapat menyemak peningkatan anak-anak mereka.


Semoga perkongsian tentang Aplikasi interaktif dalam pdp PAK21 ini memberi infomasi kepada semua guru dalam menggunakan aplikasi ini dalam bilik darjah supaya dapat menarik minat pelajar, memantau pencapaian akademik dan sahsiah pelajar. 

1 Comments

  1. Info yang bermanfaat untuk semua. Terima kasih di atas perkongsian maklumat yang bermanfaat ini ~ BlogCikguAzman | CikguAzman.com

    ReplyDelete
Previous Post Next Post